Alla företag och föreningar borde ha en webbplats där man dygnet runt kan hitta grundläggande information om vad företaget erbjuder. Det som är bra med en webbplats är att information inte behöver uppdateras så ofta. Däremot behöver man lägga ner lite tid på innehåll och bilder innan man skapar den.
Även sociala medier är bra att använda sig av, men det kräver mer arbete med täta uppdateringar för att ge någon effekt. Oftast är informationen på sociala medier av karaktären ’här och nu’ medan det som finns på en webbplats har längre livstid.

Jag använder WordPress när jag skapar webbplatser, vilket ger en rad olika möjligheter för utseende och funktioner samtanpassning till mobil och surfplattor. I en webbplats ingår flera olika delar såsom tekniska lösningar och funktioner, layout, grafiskdesign och innehåll. Vilka delar du behöver hjälp med är upp till dig, men allt börjar med att registrera ett domännamn och skaffa ettwebbhotell.
Några funktioner som man bör ha på sin webbplats är SSL (säkerhetscertifikat), SEO (sökmotoroptimering), brandvägg ochstatistik.
Det finns även information som besökaren kan förvänta sig att hitta på din webbplats och det är hur webbplatsen hanterar GDPRoch cookies samt information om företagets integritetspolicy.
Förutom de nödvändiga funktionerna finns det en uppsjö av andra lösningar som man kan lägga till, exempelvis chatfunktion,integrering facebook och YouTube, e-postformulär och delaknappar.
Du väljer själv om du vill ha hjälp med allt – registrera domän, skaffa webbhotell, aktivera SSL, anpassa SEO, ställa insäkerhetsfunktioner, koppla statistikfunktioner, godkännande av cookies, skriva policy, ta fram layout och grafisk design, skrivatexter och anpassa bilder – eller om du vill göra vissa delar själv.
Kuriosa
De första hemsidorna jag tog fram på 1990-talet, skapade jag med hjälp av en textredigerare och HTML. För att se resultatet användes en kompilator. Det kunde ta några rundor av justeringar innan sidan var redo för allmän åskådan på nätet.