Idag söker man i stort sett all information på internet, så man ska inte underskatta innebörden av en hemsida. Hur gör du själv när du vill veta något?

Med en hemsida är du tillgänglig dygnet runt för alla som har en uppkoppling. Det är ett kostnadseffektivt sätt att ge din kund i stort sett obegränsad information om ditt företag.

På nätet spelar det ingen roll om ditt företag är stort eller litet. Det handlar om hur du presenterar det du erbjuder, så se till att göra det på bästa sätt.

Tre gyllene regler att hålla sig till är:

  • håll sidan uppdaterad
  • ge relevant information
  • se till att den är användarvänlig
Få hjälp med hemsidan

Normalt brukar man arbeta i team när man tar fram en hemsida, där varje person har kunskaper inom respektive ingående del: teknisk plattform, användargränssnitt, innehåll och utseende. Min bakgrund som PC-samordnare och diplomerad webb- och trycksaksdesigner gör att jag har kunskaper som innefattar alla delar: layout, text, anpassning av bilder etc.

Med andra ord är jag mitt eget team och fixar alla delarna själv.

När jag tar fram en hemsida använder jag i första hand Word Press, men jag kan även arbeta i andra miljöer vid behov.

Webbhotell eller portal?

Många använder sig av portaler med fördefinierade mallar för att skapa sin hemsida för “det är ju så smidigt!”. Jag tänker inte gå in på varför det är en dålig idé, för det tar för mycket plats.

Jag rekommenderar ett eget utrymme på ett webbhotell, oavsett vilken dag i veckan du frågar mig. Det behöver inte bli dyrare än att ansluta sig till en portal och fördelarna är många. Jag tänker inte gå in på det heller utan det tar vi när vi träffas.

När det kommer till domännamnsregistrering, e-postkoppling och val av webbhotell så hjälper jag gärna till.

Domännamn

Jag rekommenderar alla företag och föreningar att skaffa ett domännamn, oavsett om man tänker ha en hemsida eller inte. Domännamnet kan du nämligen koppla till en eller flera e-post-adresser.

Istället för mittforetag57@hotmail.com blir det info@mittforetag.se eller anna@mittforetag.se. Visst ger det ett mer seriöst intryck?

Facebook

Att vara aktiv och synas på sociala medier såsom facebook kräver sin “hen”. Grundkonceptet med sociala medier är att föra en dialog med andra. Att använda sig av Facebook, som den kommunikationskanal den är, kräver en hel del. Målet är inte att nå “alla” utan att nå rätt personer.

Jag kan skapa dina inlägg med text och bild samt publicera dem, men bara du kan bemöta och svara på eventuella frågor från dina följare/kunder. Se till att utnyttja den möjligheten. Det vinner du på.